Nie znasz? Nie otwieraj!

550

Na wnuczka czy na hydraulika? A może na darmową wycieczkę do Lichenia? Oszuści wciąż zaskakują nowymi pomysłami wyłudzenia pieniędzy bądź też naciągnięcia na komplet zupełnie niepotrzebnych nam garnków. O tym, jak powiedzieć stanowcze „nie” i nie dać się wciągnąć w wir finansowych problemów, opowiadał redaktor Michał Fajbusiewicz.

Akcja „Nie znasz, nie otwieraj!” to cykl wykładów skierowanych do osób starszych, bo to one najczęściej padają ofiarą tego rodzaju przestępstw. Tym razem spotkanie odbyło się 15 grudnia w Zespole Szkół Społecznych Nr 1 w Wałbrzychu. Prowadzone przez redaktora Michała Fajbusiewicza przyciągnęło sporą rzeszę starszych wałbrzyszan. – Z dużą przyjemnością przyjąłem propozycję wiosną tego roku, kiedy zwrócono się do mnie z prośbą, żebym był twarzą akcji „Nie znasz, nie otwieraj!”. Po chwili zacząłem się zastanawiać, po co w ogóle taka akcja, przecież wszyscy wiedzą, żeby nie otwierać. Życie jednak pokazuje, że każdego roku półtora miliona osób, mimo że nie zna, otwiera i doznaje dziwnych przypadków. Przypominania nigdy nie za wiele, stąd nasze spotkanie – doświadczenie w pracy Michała Fajbusiewicza sprawiło, że został ambasadorem akcji. – Jeśli straty dotyczą niewielkich finansów, można je przełknąć, choć z goryczą. Najgorsze są metody na wnuczka, w których dochodzi do kilkuset, nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych wyłudzeń. Mimo, że od wielu lat o tym informujemy, właściwie nie ma tygodnia, żeby nie dochodziło do takich zdarzeń. Spoty, które zrealizowałem dwadzieścia lat temu, są wciąż aktualne – mówił redaktor znany z programu „997”. Michał Fajbusiewicz opowiadał o przypadkach z życia wziętych i metodach, które choć znane wszystkim, wciąż wykorzystywane są przez oszustów z powodzeniem.

W spotkaniu wziął także udział trener asertywności, który opowiadał o umiejętności wyrażania siebie w kontaktach z innymi osobami. – Sprzedawcy są wyszkoleni w sztuce sprzedaży i technikach manipulacyjnych. Codziennie otrzymujemy multum ofert, atakują nas kolorowe billboardy, krzykliwe reklamy. Postępujmy z własną wolą, nie dajmy się zwieść sloganom „tylko dziś”, „taniej o…”. Mamy prawo do odmowy i z niego korzystajmy – mówił Piotr Wawrzynów, trener asertywności.

Uczestnicy spotkania otrzymali upominki w postaci poradnika konsumenta oraz kalendarza na 2015 rok, które przypominać mają o zdroworozsądkowym podpisywaniu wszelakich umów oraz nieuczciwych metodach, którym nie wolno ulec pod wpływem chwili.

Organizatorem akcji jest Fundacja Aktywnych Obywateli. Kampania społeczna objęta została patronatem honorowym Ministra Pracy i Polityki Społecznej, Rzecznika Praw Obywatelskich, Wojewódzkiej Komendy Policji oraz TAURON Polska Energia S.A.

Karolina Tomza

[pp_gallery gallery_id=”41822″ width=”200″ height=”200″]