Na ceny złomu wpływa giełda w Szanghaju (FOTO)

4072

O tym, gdzie i jak oddać niepotrzebny złom, oraz dynamice cen na rynku metali rozmawiamy ze Sławomirem Gorczycą, Site Manager GREEN METALS POLAND Sp. z o.o.

* Sezon remontowy w pełni. A remont oznacza nie tylko wyrzucanie gruzu, ale też wszelkich materiałów metalowych. Jak wygląda procedura sprzedaży złomu do Green Metals? Czy należy to dostarczyć? Czy w przypadku większych ilości zapewniacie Państwo transport?

– Nasza działalność jest oparta na współpracy i obsłudze zakładów produkcyjnych, a także obsłudze mniejszych punktów skupu złomu oraz stacji demontażu pojazdów. Współpracujemy także z firmami rozbiórkowymi, od których bardzo często obieramy złom w ilości kilkuset ton w miesiącu, a jednocześnie sporą grupę naszych dostawców złomu stanowią klienci indywidualni, którzy przynoszą do nas osobiście złom w ilości 1 kilograma. W przypadku większych rozbiórek czy remontów podstawiamy nasze kontenery nieodpłatnie, obsługując klienta kompleksowo. Należy jednak pamiętać, że w przypadku obsługi kompleksowej, minimalna ilość złomu powinna wynosić 8 ton. W przypadku mniejszej ilości złomu pochodzącego z rozbiórek lub remontów, na przykład wanny, kaloryfery, rury, instalacje elektryczne itp., klienci są zobowiązani do dostarczenia złomu osobiście do punktu skupu GMPL. Ma to dobre strony, klient może bliżej poznać naszą specyfikę, naszych pracowników i przy kolejnym remoncie zwykle wybiera naszą firmę. Obsługujemy dostawców złomu od najmniejszego po duże firmy rozbiórkowe.

* Z jakimi największymi firmami współpracuje Green Metals?

– Idea przyświecająca powstaniu wszystkich spółek Green Metals na świecie to stworzenie rzetelnych partnerów biznesowych w obszarze recyklingu złomu metali. Obecnie Green Metals liczy 24 jednostki na całym świecie i tak też się stało w Polsce. Udziałowcami firmy są podmioty z grupy Toyota jak Toyota Tsusho Corporation oraz Toyota Tsusho Europe i nasza działalność została ukierunkowana pod kątem obsługi zakładów produkcyjnych Toyota w Polsce (Wałbrzych, Jelcz- Laskowice i Wykroty). Szybko jednak okazało się, że potrzeby rynku są znacznie większe i obecnie świadczymy usługi odbioru złomu dla innych firm o kapitale zagranicznym, zlokalizowanych na Dolnym Śląsku – są to między innymi inne firmy japońskie a także amerykańskie, niemieckie i inne.

* Co wpływa na ceny złomu? Jakie czynniki je kształtują, bo wydaje się, że jest to proces złożony.

– Obecną sytuację na rynku – zarówno złomu stalowego jak i metali nieżelaznych – cechuje wszelaki dynamizm. Na cenę złomu stalowego wpływa wiele czynników m.in.: zapotrzebowanie hut na produkcję stali w Polsce i w Europie, ważnym czynnikiem jest ogólna kondycja poszczególnych hut, ceny rudy żelaza, ceny sprzedaży stali, ogólna ilość złomu na rynku, pora roku, sytuacja na rynku tureckim, napływ złomu z Chin itp. Temat jest dosyć złożony i nieprzewidywalny w okresie jednego, dwóch miesięcy. Kontrakty na sprzedaż złomu z hutą podpisywane są każdego 10go dnia miesiąca i nigdy nie wiadomo, jaka będzie tendencja w kolejnym miesiącu – wzrostowa czy spadkowa. W przypadku złomu metali kolorowych, jak miedź czy aluminium – w znacznej mierze ceny oparte są na londyńskiej giełdzie LME. Giełda ta codziennie ogłasza nowe ceny, więc temat jest jeszcze bardziej skomplikowany. Należy wspomnieć jeszcze o giełdzie w Szanghaju, która ma także ogromny wpływ na ceny złomu – w dobie nowoczesnych systemów informatycznych, decyzje zapadające w Szanghaju automatycznie znajdują odzwierciedlenie na naszym rynku.

* Na który z metali jest największy popyt?

– Zdecydowanie, jeśli mówimy o ilościach, jest to złom stalowy. Obecnie miesięcznie skupujemy kilka tysięcy ton złomu, z rejonu Dolnego Śląska, który po segregacji i zmianie formy w praso-nożycy, ładowany jest na wagony na naszej wewnętrznej bocznicy kolejowej i wywożony do hut w Polsce i w Europie. Obecnie można zauważyć znacznie większy skup zużytych samochodów w stacjach demontażu pojazdów, stąd w Green Metals Poland można także dostrzec wzrost skupu złomu z tych stacji. Złom metali kolorowych również cechuje się wzrostem na przestrzeni kilku lat, jednakże skup tego asortymentu wiąże się ze znacznym ryzykiem i zmianami cen każdego dnia.

* Firma powstała w 2008 roku. Przez tych kilka lat udało się wyrobić pozycję i renomę marki. Na co dziś stawia się nacisk? Co wyróżnia GMPL?

– Firma została zarejestrowana w 2008 r., natomiast swoją działalność prowadzimy od lipca 2010 roku. Na rynku działamy 7 lat. Stawiamy na partnerstwo, stałą współpracę, profesjonalną obsługę klienta, rzetelność, uczciwość, fachowość : to nasze cechy. Nasza działalność prowadzona jest w sposób transparentny. Stawiamy duży nacisk na bezpieczeństwo i ochronę środowiska. Nasz model biznesowy jest bardzo prosty i zapraszamy do współpracy wszystkie firmy, zaineresowane długofalową i pewną współpracą opartą na jasnych zasadach.

* Jakie ma Pan plany na najbliższe tygodnie – miesiące? Nowe inwestycje? Nowe rozwiązania?

– W najbliższym czasie nie przewidujemy nowych inwestycji i rozwiązań, będziemy skupiać się na kontynuacji obecnej działalności i pozyskiwaniu nowych kontrahentów i dostawców złomu. To, co nas czeka w najbliższej przyszłości, to zakup nowych sprzętu jak nowe samochody do wożenia kontenerów i oczywiście zatrudnienie nowych kilku kierowców. Koncentrujemy się na rozwoju wewnątrz naszej grupy – mam na myśli firmę Polst, która jest odlewnią aluminium i Toyota Tsusho Europe, która zajmuje się logistyką. Jesteśmy silni, ponieważ mamy silnego partnera – Toyota Tsusho Corporation. Wzajemna pomoc w jednej grupie umacnia naszą pozycję na rynku i daje szereg możliwości.

Typowa polityka rozwojowa naszej grupy to : 

Bezpieczeństwo czyli stworzenie bezpiecznego środowiska pracy dla zatrudnionych osób oraz dostawców
– polityka „Zero wypadków”,
– ciągłe doskonalenie poziomu bezpieczeństwa,
– wdrażanie najlepszych praktyk i standardów wypracowanych w grupie TTC na świecie

To jest nasz plan.