Nowe dowody – nowe kłopoty

561

– Meldujemy świdniczan w miarę sprawnie. Wnioski dowodowe są wprowadzane, ale z problemami. System pracuje, ale uniemożliwia wykonanie niektórych czynności istotnych np. przy wydawaniu dowodów osobistych – mówi dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich UM w Świdnicy Wiesław Pietrzyk i zapewnia, że wszyscy pracownicy wydziału są odpowiednio przygotowani do obsługi mieszkańców i robią wszystko, aby zminimalizować zakłócenia w obsłudze mieszkańców i by ci jak najmniej odczuli kłopoty z aplikacją ŹRÓDŁO.

Pojawiły się problemy m.in. obsługą rejestru dowodów osobistych – w tym zakresie system działa raz lepiej, raz gorzej. W każdej chwili może zawiesić się łącze, serwer, a nawet zastrajkować komputer. Obsługa obywatela trwa dłużej w porównaniu z pracą na poprzednim systemie. – Jesteśmy przygotowani do obsługi obywateli, jednak system, mimo zapewnień, nie działa do końca tak jak powinien. Przepraszam za wszelkie utrudnienia i proszę o cierpliwość – mówi dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich UM w Świdnicy Wiesław Pietrzyk.

W Urzędzie Stanu Cywilnego sytuacja wygląda podobnie. W poniedziałek 2 marca mieszkańcom sprawy udało się załatwić tylko częściowo, ponieważ były kłopoty m.in. z drukiem aktów i odpisów, wnioski były odrzucane przez nowy system, występowały także problemy z weryfikacją  podpisu elektronicznego.

– Sporządzenie aktu zgonu przy użyciu nowego systemu zajęło 2 godziny – opowiada Dorota Kruźlak, kierownik USC w Świdnicy, która zdecydowała, że do czasu rozwiązania problemu używany będzie stary system. Każdy USC może jeszcze przez pół roku pracować na tzw. przepisach przejściowych.

1 marca ruszył System Rejestrów Państwowych. Pierwsze dni pracy z aplikacją ŹRÓDŁO są problematyczne w całej Polsce.

Na zdjęciu dumny tato, który jako pierwszy odbiera odpis aktu urodzenia dziecka sporządzony w nowej aplikacji ŹRÓDŁO od Elżbiety Gwizdak, zastępcy kierownika świdnickiego USC. (foto UM)