INNY? A może taki sam?

748

– Choć każdy z nas jest inny, to mamy ze sobą wiele wspólnego, chociażby wygląd czy zainteresowania. Bycie innym nie znaczy, że się jest gorszym – Magdalena Okniańska poprowadziła warsztaty pt. „Inny? A może taki sam…” Na zajęciach grupa gimnazjalistów odpowiadała na pytania: jacy jesteśmy? Czym się różnimy, a w czym jesteśmy podobni? Jaki jest idealny świat, w którym każdy znajduje dla siebie miejsce…

O projekcie

Stowarzyszenie Aktywności Obywatelskiej „Carpe Diem” we współpracy z Urzędem Miejskim w Świdnicy oraz Towarzystwem Przyjaciół Dzieci Oddział Miejski realizuje unikatowy projekt „Tolerancja?!NIE OGARNIAM…!!!”. – Tworzymy narzędzie edukacyjne, uświadamiające młodym ludziom, czym jest tolerancja i że odmienności nie należy się bać, a na przejawy nietolerancji należy reagować. Działania zaplanowane w projekcie przygotowane zostały w oparciu o potrzeby młodzieży. Daje to możliwość właściwego dotarcia do młodych ludzi i wprowadzenia trwałych zmian w ich zachowaniu i myśleniu – mówi Magdalena Okniańska, która prowadzi m.in. warsztaty „Ogarniamy tolerancję”. Projekt skierowany jest do młodzieży do 20. roku z terenu powiatu świdnickiego. Celem projektu jest przeciwdziałanie nietolerancji poprzez wpajanie postaw empatii, tolerancji i szacunku dla inności. Zaplanowane działania pozwolą kompleksowo poznać młodzieży odmienność innych ludzi, wczuć się w ich sytuację, a nabytą wiedzę wykorzystać do stworzenia narzędzia edukacyjnego-spektaklu i wystawy przeciwko nietolerancji.

Warsztaty z młodzieżą

Cykl warsztatów składa się z 5 spotkań, a ich tematy dopasowane są do wieku uczestników. – Aktualnie prowadzimy zajęcia z grupą z gimnazjum i licealistami – mówi Magdalena Okniańska. – Trwają one 45 minut. Chcemy, by nasze zajęcia weszły na stałe do planu nauczania, dlatego musimy je tak zaplanować, by zmieścić się w godzinie lekcyjnejtłumaczy. W poniedziałek 27 kwietnia Magdalena Okniańska prowadziła zajęcia dla drugiej klasy Gimnazjum nr 1 w Świdnicy. Tematem spotkania była „Inność”. Młodzież zastanawiała się, co znaczy być innym i czy jest to złe czy dobre. – Każdy jest w jakiejś grupie społecznej, czy to w rodzinie czy w kręgu znajomych. Spotykacie się, wymieniacie się doświadczeniami, spędzacie razem czas – tłumaczyła gimnazjalistom Magdalena Okniańska. – Jednak istnieje ryzyko, że grupa może was przytłoczyć czy narzucić własne zdanie. Jest to duże zagrożenie dla indywidualności – mówiła. Dlatego młodzież musiała wykonać zadanie. Na wydartym z papieru ludziku uczniowie musieli wypisać kolejno, na głowie imiona osób z klasy, które mają podobne zainteresowania, na prawej ręce – podobny wygląd, na lewej – rówieśników, którzy mają rodzeństwo, a na nogach – różnice. Następnie każdy z uczniów musiał dorysować swojej postaci coś, co wyróżni ją od innych, np. kolczyk w uchu, irokez na głowie czy trzecie oko. Zadanie miało na celu uświadomienie uczniom, że bycie indywidualistą czy wyróżnianie się nie jest niczym złym, że należy tolerować przekonania innych osób. – Są ludzie, którzy się od was różnią, ale są także tacy, którzy są do was podobni – podkreśliła Magdalena Okniańska. Młodzież musiała także narysować swoją krainę szczęścia, w której stworzone z wydzieranki postacie będą żyły szczęśliwie. Podzieleni na 5 grup, na kartkach papieru gimnazjaliści rysowali i pisali wszystko, co im się kojarzy ze szczęściem. Pojawiły się czekoladowe góry, zielone drzewa, serca symbolizujące miłość, kolorowa tęcza, a także rzeczy przyziemne takie jak jedzenie, pieniądze czy wymarzony telefon komórkowy. Dla niektórych szczęście to słuchanie ulubionej muzyki czy ognisko ze znajomymi. W tych krainach uczniowie musieli umieścić swoje wydzierane ludziki oraz zastanowić się, czy byłyby tam szczęśliwe. – Na tych zajęciach młodzież miała sobie uświadomić, że choć każdy z nas jest inny to mamy wiele wspólnych cech, czy są to zainteresowania, czy szczegóły wyglądu, czy choćby rodzeństwo, które posiadamy lub nie. Ważne było też pokazanie im, że inny nie znaczy gorszy i że inność ma swoje zalety, a także to, że w świecie jest miejsce dla każdego – podsumowała Magdalena Okniańska.

[pp_gallery gallery_id=”54760″ width=”200″ height=”200″]