Akademia Nowoczesnego Patriotyzmu

745

Tworzyli program wyborczy, wybierali prezydenta i uchwalali budżet – młodzież z II LO w Świdnicy wcieliła się dzisiaj w radnych miejskich. W ramach Akademii Nowoczesnego Patriotyzmu młodzi ludzie uczyli się jak funkcjonują jednostki samorządu lokalnego.

W II Liceum Ogólnokształcącym w Świdnicy trwa projekt zatytułowany Akademia Nowoczesnego Patriotyzmu, zorganizowany przez Klub Jagielloński z Wrocławia. Zajęcia prowadzone przez Bartłomieja Maturę i Macieja Białasa to nietypowe lekcje patriotyzmu, pokazujące licealistom jak w praktyce funkcjonuje nasze państwo. – Młodzi ludzie wcielili się już w role posłów i odbyli posiedzenie Sejmu, dziś przyszedł czas na radnych – mówiła wicedyrektor Zofia Skowrońska – WiśniewskaTaka forma zajęć jest dla uczniów atrakcyjniejsza i sprawia, że chętniej się angażują. Poznają mechanizmy rządzące państwem od środka i sami mogą zagrać pewne role- dodawała. Lekcję rozpoczęli od określenia, co by chcieli zmienić w Świdnicy. Padały różne propozycje: modernizacja basenów, odrestaurowanie budynków, oświetlenie parków, wyznaczenie i budowa ścieżek rowerowych, powstanie kolejnego schroniska dla bezdomnych czy rozbudowa komunikacji miejskiej i lepsza sieć teleinformatyczna. Uczniowie wysłuchali także krótkiego przypomnienia definicji samorządu terytorialnego i jego podstawowych jednostek: województwa, powiatu i gminy. Jednak centralnym punktem zajęć była gra „Moje Miasto 2.0”. W jej pierwszej części licealiści musieli podzielić się na dwie grupy, wybrać spośród siebie kandydata na prezydenta i przygotować program, w którym określą misję, wizję, cele strategiczne i operacyjne. Po prawdziwej burzy mózgów przyszedł czas na debatę pomiędzy dwiema kandydatkami, Olą i Karoliną. Dziewczyny najpierw przedstawiły swoje programy, a później rozpoczęły dyskusję, wypunktowując kontrkandydata i przedstawiając jego słabe punkty. Najwięcej emocji wzbudził pomysł Karoliny, której grupa postawiła wybudować elektrownię atomową – miało to przynieść więcej miejsc pracy, a co za tym idzie przyczynić się do rozwoju samego miasta. – Ta budowa jest nierealna. Tego nie da się osiągnąć w przeciągu 5 lat, nawet 55 czy 155 – twierdziła Ola.Chcecie tu drugi Czarnobyl? – pytała wyborców. Kandydatki skupiły się także na problemie bezdomnych, bezrobotnych i rodzin z dziećmi. Poziom dyskusji był wyrównany i obie kandydatki spisały się na medal, lecz jednym głosem prezydentem została wybrana Ola. Po wyborach przyszedł czas na drugi etap, uchwalenie budżetu podczas trwania kadencji. Klasa podzieliła się na pięć komisji i każda z nich miała za zadanie opracowanie planu finansowego w danej dziedzinie. – Pani prezydent rozdzieliła pomysły i nadzorowała prace komisji – mówi Bartek. – Mieli do rozdysponowania pewną pulę pieniędzy i musieli uwzględnić w niej także wydatki stałe i obsługę długu publicznego – dodaje. W trakcie kadencji wybuchł także mały skandal. Donald Tusk, który przyjechał do Świdnicy został napadnięty i pobity przez kilku mieszkańców. Powyższy incydent był konsekwencją obniżenia przez nową radę miasta wydatków na bezpieczeństwo w gminie Świdnica. Sprawa została szeroko skomentowana, a Komisja UE zapowiedziała, że tego tak nie zostawi. Przez tą aferę prezydent straciła kilka punktów poparcia. Mimo to, udało się uchwalić budżet, a radnym po podliczeniu wszystkich wydatków zostało jeszcze kilkanaście milionów do rozdysponowania. Licealiści doskonale poradzili sobie z zadaniem i z zajęć wyszli bogatsi w wiedzę nie tylko teoretyczną ale i praktyczna, która pozwoli im lepiej zrozumieć mechanizmy rządzące światem władz samorządowych.

[pp_gallery gallery_id=”41330″ width=”200″ height=”200″]