Kuba z wizytą w Strasburgu (FOTO)

521

Jakub Zapolny, uczeń klasy IIa Liceum Ogólnokształcącego w Strzegomiu, wygrał X Jubileuszowy Dolnośląski Konkurs Literacki „My Polacy – My Dolnoślązacy”. Jedną z nagród była m.in. czterodniowa wycieczka do Strasburga, ufundowana dla laureatów i wyróżnionych w konkursie przez europosła Bogdana Zdrojewskiego.

Celem mojej podróży był Strasburg, a w szczególności Parlament Europejski. Była to wycieczka, którą otrzymałem za wygraną w konkursie „My Polacy, My Dolnoślązacy”. Wprawdzie wyjazd trwał cztery dni, ale wspomnienia z niego są jednak niezapomniane. Wyjechaliśmy z Wrocławia 7 czerwca o godzinie 22:00. Podróż trwała całą noc. Następnego dnia rano zatrzymaliśmy się w Niemczech, by przejechać kolejką City-Bahn, przez kurort Baden-Baden i zobaczyć to urokliwe miasto. Uzdrowisko zrobiło ogromne wrażenie na wszystkich zwiedzających, w tym i na mnie – relacjonuje Jakub. – Później udaliśmy się w stronę Strasburga. Po drodze zatrzymaliśmy się jeszcze w Kehl, gdzie mogliśmy wejść na wieżę widokową, by podziwiać panoramę miejscowości. Następnie, po pokonaniu krótkiej odległości, jaka dzieliła nas od głównego celu podróży, dojechaliśmy do Strasburga. Na początku z okien autokaru podziwialiśmy najważniejsze zabytki, między innymi: Bibliotekę Narodową i Uniwersytecką, Teatr Narodowy, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Saint Pierre le Jeune i inne – opowiada uczeń. Dziewiąty czerwca był najważniejszym dniem wycieczki do Strasburga, gdyż Jakub mógł zwiedzić Parlament Europejski. – Wczesnym rankiem ruszyliśmy w jego stronę i udaliśmy się na prelekcję w sali LOW C1 oraz na spotkanie z euro deputowanym Bogdanem Zdrojewskim, by porozmawiać i zrobić wspólne zdjęcie. Później ruszyliśmy na trybunę sali plenarnej, gdzie przyjrzeliśmy się pracy europosłów i posłuchaliśmy dyskusji na temat stosunków UE z Rosją. W dodatku okazało się, że mieliśmy okazję zobaczyć pełen skład deputowanych, gdyż właśnie odbywało się głosowanie w sprawie równości płci. Następnie czekał nas lunch w restauracji parlamentarnej, w której spróbowaliśmy ciekawych potraw. Po opuszczeniu budynku, udaliśmy się na rejs statkiem dookoła Strasburga. A następnie mieliśmy czas na zwiedzanie miasta bezpośrednio. Byliśmy na Placu Katedralnym oraz Placu Gutenberga, gdzie sam Jan Gutenberg opracował druk książek. Ostatnim punktem naszego spaceru był Plac Klebera, w samym sercu dzielnicy handlowej miasta, nazwany na cześć Jean-Baptiste’a Klebera. Znajduje się tam pomnik bohatera oraz krypta z jego szczątkami. Po wykorzystaniu czasu wolnego na spacer po mieście udaliśmy się do hotelu. Dziesiątego czerwca wyjechaliśmy do Polski, by wrócić do Wrocławia jedenastego czerwca w nocy. Wycieczkę uważam za udaną. Nigdy jej nie zapomnę – opowiada Jakub.