Zimowe odżywianie – rozgrzej się od środka

1556

Zimą, kiedy na zewnątrz jest chłód i mróz, nasz organizm potrzebuje wewnętrznego rozgrzania. Dlatego powinniśmy skorygować naszą dietę i wiedzieć, co nas rozgrzewa, a co wychładza.

Wszystkie pokarmy mają określone właściwości termiczne. I nie chodzi tu wcale o to, ile mają kalorii, ani jaką mają temperaturę, tylko w jaki sposób działają na organizm – rozgrzewająco, wychładzająco, czy też mają właściwości neutralne. W zależności od pory roku zmieniamy ich proporcje w diecie. Te o naturze neutralnej będą odpowiednie przez cały rok. Natomiast latem wprowadzamy więcej ochładzających organizm, a zimą odwrotnie – więcej tych rozgrzewających.

Termikę tych samych produktów możemy też zmieniać poprzez odpowiedni sposób gotowania. Ich ochładzające działanie zmniejszamy zimą, gdy je gotujemy w szybkowarze, prażymy, pieczemy, smażymy czy grillujemy oraz dodając rozgrzewających przypraw.

Jak możemy zmienić naszą dietę zimą?

Przede wszystkim powinniśmy spożywać więcej produktów o naturze rozgrzewającej:

– jagnięcina, baranina, wołowina, cielęcina, kurczak, dziczyzna

– dorsz, flądra, tuńczyk, węgorz, krewetki, halibut, karp, łosoś, okoń, pstrąg

– pietruszka,marchew, brukselka, dynia, koper włoski, pataty, por, cebula, bób, fasola, soczewica, groch, soja

– owies, kasza jaglana, orkisz, jęczmień, kasza gryczana, amarantus, żyto

– orzechy kokosowe, pinii, włoskie, ziemne, nasiona słonecznika, sezam

– maliny, granaty, brzoskwinie, morele, czereśnie, ciemne winogrona

– kawa zbożowa, kakao, mleko kokosowe, yogi tea

Zmniejszyć spożycie produktów wychładzających:

– cytrusy (grejpfrut, pomarańcza,cytryna), banany, ananas, kiwi, truskawki, porzeczki, gruszki, arbuz, melon

pomidory, ogórki, rzodkiewki, sałaty, kapusta pekińska, szparagi, karczoch, rukola, kiełki roślin, cykoria, oliwki, glony, awokado, seler

– zimna woda, zielona herbata, melisa, białe wino, mleko sojowe, jogurty,

Używać rozgrzewających przypraw:

kurkuma, majeranek, kolendra, kminek, tymianek, pieprz, chili, cząber, jałowiec, papryka, curry, ziele angielskie, chrzan, lubczyk, estragon, liście laurowe, anyż , gorczyca, rozmaryn, miso

oraz imbir, kardamon, cynamon, goździki, mak, gałka muszkatołowa, a także olej dyniowy, sojowy i rzepakowy

Stosować techniki kulinarne, które zwiększają termikę pokarmów:

– pieczenie, prażenie, grillowanie, smażenie mięs,ryb i warzyw

– do gotowania mięs można dodawać wytrawne wino czerwone lub koniak

– makarony i kasze można przed gotowaniem prażyć na sucho na patelni

Ciepła kurtka i buty, czapka i rękawiczki to podstawa zimową porą, ale odpowiednia dieta to doskonały pomysł, żeby poczuć przyjemne ciepło od środka.